www.valtozasoldala.hu

Azoknak az álláskeresőknek szeretnénk segítséget nyújtani, akik értékelő központon (azaz AC-n) fognak részt venni, de nem tudják pontosan mi ez, hogyan képzeljék el ez a kiválasztási technikát, és elképzelésük sincs mi vár rájuk, milyen a megfelelő, hatékony viselkedés. Hétről-hétre egyre nagyobb szeletét mutatjuk be ennek a komplex technikának remélve, hogy így sikeresen veszitek majd az akadályt :)

Utolsó kommentek

  • Változás oldala: Nem célom a „hittérítés”, és mindenképp megtörni a szkepticizmusod, vagy másét. Nem áll érdekemben... (2012.01.18. 23:04) AC költség
  • jobangel: Szkepticizmusom töretlen. Hasznos lett volna egy fiktív példán végigvenni, mi a költsége és kockáz... (2012.01.17. 20:14) AC költség
  • Változás oldala: Attól nem félek, hogy kifogyok a témákból egyhamar, szerintem legalább annyi mondanivalóm van az é... (2012.01.03. 21:16) AC-ról általánosságban
  • jobangel: Érdekes lesz egy blognyi anyag erről, hajrá! Bár nekem AC-ról nagyon rossz véleményem van... Pl. a... (2012.01.03. 20:45) AC-ról általánosságban
  • Utolsó 20

AC feladatok

2012.01.08. 12:16 | Változás oldala | Szólj hozzá!

Bár az AC feladatok számtalan felosztásával találkoztam, én mégis egy egyszerű, négyes felosztást tartok a legkézenfekvőbbnek. Az értékelő központ során előforduló gyakorlatok típusai:

- prezentációs

- szituációs

- csoportos

- írásbeli.

Az itt felsorolt feladatfajták mindegyikére igaz, hogy kapcsolódhatnak szorosan a megpályázott munkakörhöz, tehát lehetnek tartalmukat tekintve szakma specifikusak, ám sok esetben nem a tudást, hanem a személyiséget, általános kompetenciákat hivatottak feltárni, és látszólag semmi közük a munkához.

A prezentációs feladatok lényege,772dfec6.jpg hogy bizonyos felkészülési idő alatt egy elemzést, probléma megoldási javaslatot, előadást kell kidolgozni, és utána ezt a megfigyelőknek prezentálni. Tipikus prezentációs feladat például az önbemutatás. Többnyire meghatározott szempontok szerint, vagy a saját belátásunkra bízva viszonylag rövid idő alatt kell összefoglalni mindazokat az információkat, melyeket a munka betöltése szempontjából fontosnak tartunk.

A bemutatkozáson kívül számtalan téma kerülhet még a feladat középpontjába, például értékesítőknek, KAM-oknak termék vagy cégprezentáció összeállítása, elemző munkakörökben valamely szektorhoz kapcsolódó eset feldolgozása, arra megoldási javaslat elkészítése, projektmenedzsereket egy elképzelt munka megtervezésére is felkérhetik. A példákból jól kitűnik, hogy mind a szakmai felkészültséget, mind a gondolkozásmódot, munkavégzés szempontjából releváns kognitív képességeket is lehet ezekkel a feladatokkal tesztelni.

A szituációs feladat során egy megfigyelővel kell egy párbeszédet folytatni, amely során mindkét fél előre megkapja az alaptörténetet és hozzá kapcsolódó háttér információkat, saját szerepleírásukat. Ezek átolvasása után kell 5-10 percben a feladatban meghatározott célt elérni a beszélgetés során. Ilyen esetekben a megfigyelők minden jelölttel igyekeznek hasonló módon viselkedni, azonos feltételeket biztosítani, hogy az összehasonlítás lehetővé váljon.

A legtipikusabb szituációs feladatok a teljesség igénye nélkül: értékesítés, ügyfél reklamáció, munkatársi beszélgetés, információ-szerzés, informálás, konfliktushelyzet kezelése, deleálás.

A csoportos feladatokon belül két nagy tábor létezik: a játékok vagy az együttműködő, vagy a versengő viselkedést hívják meg.  Tehát az instrukciók azt sugallják, hogy vagy kooperatív, vagy kompetitív viselkedéssel érhetjük el a célunkat, ám a versengő helyzetek között sem akad olyan, amelyben a kompromisszumokat nélkülöző önérvényesítő viselkedés az optimális. Ilyen helyzetekben a meggyőzőkészség, az asszertív viselkedés kerül górcső alá, és arra kíváncsiak a megfigyelők, hogy valaki hogyan tudja elérni a célját úgy, hogy közben nem uralja a csoportmunkát, és nem az autoriter, domináns eszköztárból fegyvkötélhúzás.JPGerezi fel magát,hanem „észrevétlenül” vagy érvekkel tudja maga mellé állítani a csoport többi tagját. A csoportos helyzetek során a szakmaiság általában háttérbe szorul, és a legfőbb megfigyelési szempont a társas készség.

Az írásbeli feladatokat (amennyiben nem tesztről, kérdőívről beszélünk) többnyire irattárca gyakorlatoknak vagy postabontásnak ((in-tray, in-basket) nevezik. Céljuk általában a priorizálási és szervezési készség és döntési képesség felmérése, a vezetői feladatok adminisztratív aspektusának tesztelése. A feladat menete egyszerű: kapsz egy nagy adag levelet, hosszú listát elintézendő teendőkről, és ezeket kell megoldanod, megválaszolnod megadott idő alatt, vagy csak egy tervet készíteni arról, hogy hogyan, milyen sorrendben állnál neki a feladatoknak.

És végül néhvizsga.jpgány szó az értékelő központ során alkalmazott tesztekről. Az AC során minden olyan teszttel találkozhatsz, amivel a kiválasztás egyéb szakaszaiban is. Így töltethetnek veled személyiség-, szakmai-, idegen nyelvi-, motivációs-, logikai-, képességtesztet. Ha hosszú kiválasztási folyamatról beszélünk, és több körös interjú előzte meg az értékelő központot, akkor ebben a szakaszban már nem a minimum elvárások teljesítésére kíváncsiak, tehát tárgyalóképes nyelvtudás elvárása esetén valószínűleg nem az utolsó körben térnek rá a nyelvismeret felmérésére. Elől járóban ennyit a tesztekről, hiszen majd egy önálló bejegyzést szentelünk nekik.

Címkék: tesztek írásbeli feladat értékelő központ ac feladatok prezentációs feladat szituációs feladat csoportos feladat

A bejegyzés trackback címe:

https://ac-para.blog.hu/api/trackback/id/tr943528267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása