Egy Értékelő Központ teljes folyamata során nagyon fontos a kommunikáció, ami alatt a résztvevők korrekt informálását értem, az „esemény” előtt, alatt és (eredménytől függetlenül, visszacsatolás formájában) után. Ha egy potenciális jelöltet behívnak egy Assessment Center-re, akkor etikus tájékoztatni, hogy min is fog valóban részt venni. Nyilvánvalóan nem kell elárulni milyen feladatsorral fog találkozni, azonban a módszer sajátosságaira érdemes felhívni a figyelmét:
- A betöltendő pozícióhoz szükséges kompetenciákra alapozott feladatsort kell megoldani
- Több megoldandó feladat lesz
- Több megfigyelő fogja értékelni a teljesítményét (a cég képviselője, HR munkatárs, Pszichológus.....)
- Hosszabb időt fog igénybe venni, mint egy szokványos interjú
- Feltehetően kisebb csoportban fog zajlani a munka, de nem biztos, hogy lesz csoportos feladat
Ismerünk olyan eseteket is ahol, a feladatsor jellegét és a mérni kívánt kompetenciákat is előre közlik a jelöltekkel, de ez egészen ritka. Azért árulhatnak el ilyen részleteket, hogy még kiegyensúlyozottabban érkezzenek a résztvevők. Akárhogyan is finomítjuk a dolgot, ez a kiválasztási módszer is könnyen generálhat olyan mértékű stresszt, ami negatív irányba befolyásolhatja a teljesítményt, ha teljesen ismeretlenül kerül bele valaki.
Az Értékelő Központ alatt jó, ha van egy külön terem a feladatokra való felszülésre, és itt egy asszisztens folyamatosan foglalkozik a jelöltekkel. Az Ő felelőssége, hogy a feladatokat időben, megfelelő magyarázatokkal ellátva kiossza és koordinálja a felkészülést, ami nagyban segíti résztvevők jó teljesítményét. Bármilyen kérdésre tudnia kell válaszolnia, ami kapcsolódik a naphoz, és segítőkésznek kell lennie annak ellenére, hogy a feladatok megoldásában nem nyújthat segítséget. Figyelnie kell a résztvevőket is, hiszen számos hasznos információval egészítheti ki a későbbiekben a prezentációs teremben dolgozó megfigyelők jegyzeteit. Ez a részt vevő szempontjából azért lehet fontos, mert nem elég, ha csak a prezentáció alatt tudja hozni az elvárt szintet, azon kívül is meg kell felelnie az elvárásoknak.
Eredménytől függetlenül nagyon fontos a visszajelzés a cégnek, de kiváltképpen a résztvevők számára, hiszen nem szabad őket bizonytalan helyzetben tartanunk azzal, hogy nem adunk nekik, rövid időn belül visszajelzést. Az igen/nem döntésről 3-5 munkanapon belül általában tájékoztatják a pályázókat, hiszen lehetnek függőben lévő ajánlatai, illetve nyilvánvalóan érdekli a végkifejlet. Néhány helyen az a gyakorlat, hogy szóban vagy írásban is adnak egy részletesebb személyre szabott visszajelzést a teljesítményről, döntés hátteréről. Ilyenkor objektívan, a feladatvégzésre szorítkozva értékelik a látottakat és közölik az erősségeket, fejlesztendő területeket, amiért rendkívül hálásak a munkakeresők, hiszen nagyon jól tudjuk, hogy manapság egyszerű visszajelzést sem divat adni.
Utolsó kommentek